Info

Een project op het terrein van de psychiatrische instelling ‘Altrecht’ in den Dolder. Begin augustus 2017 deed ik mee aan een zogeheten ‘summerschool’ georganiseerd door het Vijfde Seizoen. Het Vijfde Seizoen organiseert residenties voor kunstenaars op het terrein van de psychiatrische instelling Altrecht in Den Dolder. De kunstenaars werken en wonen drie maandenlang op dit terrein. De summerschool werd georganiseerd door de twee kunstenaars Marieke Zwart en Dirk van Lieshout.
  Met hun summerschool wilde zij een side-program creëren voor kunststudenten. In plaats van drie maanden mochten wij tien dagen lang op het terrein van de instelling verblijven. De kern van de summerschool draaide om de eigen ontwikkeling als autonoom kunstenaar in een sociale omgeving. Er werd van ons verwacht dat wij na deze tien dagen een eigen werk ontwikkelden. Al onze werken zijn vervolgens tentoongesteld in FOTODOK/CASCO (Utrecht).


Foto door: Trees Heil


Foto door: Trees Heil

Nadat ik mij tien dagen op het terrein van Altrecht had bevonden, viel het mij op dat het terrein behoorlijk was vervallen. De natuur was prachtig, maar het facilitaire gedeelte van de omgeving was toegetakeld en vergaan. Het viel mij op dat het terrein van Altrecht niet zo onderhouden werd als de directe omgeving. Zodra je van het terrein afliep merkte je dat de natuur, de omgeving en de straten weer keurig waren bijgehouden. Mijn eerste reactie op dit gegeven was om de touwtjes in eigen handen te nemen: 'we gaan de boel zelf renoveren!'
   Op de vijfde dag van de residentie besloot ik naar een plek te gaan waar mijn oog op was gevallen en aan de slag wilde gaan. Mijn idee bestond uit het renoveren van enkele rijen haaientanden op de Dolderseweg. Deze waren namelijk erg versleten. Ik beschikte niet over de professionele middelen die voor wegonderhoud worden gebruikt. Vandaar dat ik permanente witte muurverf voor buitengebruik had meegenomen en daarnaast een stel kwasten en ducktape. Mijn idee was om in mijn eentje te beginnen, met de gedachte dat mensen nieuwsgierig zouden worden en eventueel een handje zouden willen/kunnen helpen.

Ik stond voor de rij haaientanden toen ik een man op een bankje zag zitten met zijn hoofd tussen zijn handen. ‘Hoi!’ zei ik ‘ik heb een plan’. ‘Hey.. sorry.. ik heb geen energie meer.. deze plek zuigt alle energie uit mij..’ zei hij. Een kinderlijke reactie kwam in mij op, ik zakte wijdbeens door beide benen en strekte mijn armen voor mij uit. Vanuit deze positie deed ik alsof ik een enorme hoeveelheid energie naar hem uitreek. ‘Bffffffoeeeebfbfpeee’. Lachend keek hij op, zijn wenkbrauwen gevormd alsof hij naar een enorm raar object keek: en dat object was ik. Hij begon enorm te lachen. ‘Nou! Wat is je plan?’ zei hij ‘Dan gaan we aan de slag!’. Praktisch en gevat legde ik hem uit dat ik de haaientanden opnieuw wilde schilderen. ‘Kom op dan! Pak de verf, dan help ik je!’.
   Ajub heeft mij bijna tot het einde toe geholpen, maar halverwege was hij zo bekaf dat hij terug naar zijn kamer ging. Ondertussen hadden wij samen al zoveel aandacht getrokken dat er een groep van tien man om ons heen was komen staan. Het werd een enorme sociale gebeurtenis: onderling pratend, helpend, lachend, rokend, hangend en fietsend. Cliënten, burgers, kunststudenten, kunstenaars. Deze gebeurtenis is gedocumenteerd, waarna ik hier een film van heb gemaakt. In de film zie je dat de grenzen tussen cliënt en burger vervagen, de labels verdwijnen.


Foto door: Trees Heil

Het schilderen van de haaientanden was naar mijn idee een simpele handeling. Deze handeling was tevens ook kinderlijk: er werd letterlijk binnen de lijntjes gekleurd. Op deze manier werd het schilderen toegankelijk voor iedereen: het was duidelijk wat er moest gebeuren. Andere belangrijke elementen waren tevens het gevoel van verantwoordelijkheid, het lichamelijk bezig en het directe resultaat gaf iedereen een bevredigend gevoel.


Foto door: Trees Heil


Work in front: Shahar Livne

Next
Renovated through Renovating

Augustus 2017
Den Dolder
Interactive project
700 x 50 cm (x2)