Nederland is een relatief gestructureerd land. Alles staat op de
plek waar het hoort te staan, en als dit niet het geval is wordt
hier snel wat aan gedaan. Mijn aandacht gaat uit naar de momenten
waar deze gestructureerdheid wordt opengebroken, momenten waar
iets in ‘beweging' is. Zo gaat mijn interesse bijvoorbeeld uit
naar bouwputten. Het zijn plekken die continue in beweging zijn
zowel met betrekking tot structuren als ook tot de materialen. In
mijn werken zie je meerdere verwijzingen naar de bouw.
Één van mijn werken die hier een duidelijke
positie in neemt is
‘A Monument for the Absence’. In dit
werk zie je een op zichzelf staande steiger, geplaatst op een
enorm groot betonnen veld. Deze steiger wordt als het ware uit
zijn oorspronkelijke context gehaald, omdat deze in dit geval niet
gemonteerd is aan een pand. Mijn doel is een realisatiemoment te
creëren waarbij de toeschouwer zich realiseert dat alles wat wij
om ons heen zien onder constructie heeft gestaan en dus ooit
fysiek is gebouwd.
Foto door: Katarina Juričić
Het pand waar de expositie plaatsvond, en waar ik dit werk heb
geëxposeerd, was gevestigd aan de hierboven genoemde betonnen
veld. In de voor mij toegewezen ruimte waar ik mijn werk mocht
presenteren is alleen een oranje elektriciteitssnoer te zien. Het
snoer gaat via het raam naar buiten en voedt de verlichting die 30
meter verderop de steiger belicht.
Ik werk zelf voornamelijk in de publieke ruimte en
zijn mijn werken vaak site-specific. Dat er in mijn
expositieruimte niets te bezichtigen was, toonde tegelijkertijd
ook een statement. Ik vind het belangrijk dat de kunstenaar in
staat is zijn werk aan de ruimte aan te passen, dat de kunstenaar
openstaat voor veranderingen aan de ruimte.
Foto door: Janne Schipper
Foto door: Sacha Zalivako
‘A Monument For the Absence’ is met behulp van een samenwerking
tussen mij en
Brand Steigerverhuur
tot stand gekomen. Het was mijn wens de steiger te laten plaatsen
door vakmannen. Mijn installaties zijn voornamelijk geïnstalleerd
door vakmannen als eerbetoon aan deze ambachtslieden en hun
kennis. Voor hun inzet en geleverde werk heb ik hen dan ook
betaald.
Ook in dit werk leg ik de focus op constructies die in
het verleden zijn uitgevoerd door de arbeidersklasse. Omdat deze
constructies nu echter niet meer zichtbaar zijn worden naar mijns
inziens zowel de inzet als ook het bouwproces niet altijd genoeg
gewaardeerd. Ik probeer mij te focussen op het aandachtspunt van
de bouw en de vanzelfsprekendheid van een construct weg te nemen.
Kijk bijvoorbeeld naar mijn project:
Parkingconstructions. Ook in dit project kijk ik naar zo een momentopname.
Foto door: Sacha Zalivako
Foto door: Sasha Zalivako